Energiøkter –15 minutter daglig

Fremhevet

WallHeaderformEnergiøktene egner seg godt som pausetrim på jobben eller hjemme. De inneholder mosjonsøvelser og -trinn til musikk, og hver av dem varer i ca. 15 minutter. Alle starter med lett oppvarming. Etterpå  har noen programmer mest strekk og bøy og tøy og annet godt, mens andre merkes litt mer på pulsen. Ta gjerne én økt hver virkedag for humør og helse. Det kreves ikke noe utstyr for å utføre dem – du trenger ikke engang skifte til treningstøy. De er gratis å bruke, så det er bare å sette i gang!

Tung, lett, lett…

Alle har «vondter» i blant. De fleste av oss vil oppleve minst en episode med akutte ryggsmerter.  I et ferskt intervju på nhi.no svarer fysioterapeut Kay Arne Skagseth på spørsmålet om hvilke øvelser man bør gjøre for å forebygge og behandle ryggvondt:

– Det som er artig og som har blitt vist i studier, er at det ikke ser ut som om én øvelse er mye bedre enn en annen. Les videre

Fibromyalgi og mosjon

«Hva slags trening hjelper mot fibromyalgi?» Dette spørsmålet stilte jeg, og besvarte selv som best jeg kunne, i et innlegg i januar i fjor. Siden har jeg hatt dårlig samvittighet fordi jeg ikke har fått fulgt opp temaet. Nå er det ikke så enkelt å gi konkrete råd som passer for alle, men vi kan iallfall utveksle erfaringer.  Jeg starter med mine, og så følger du opp – okay? Les videre

Pausestrekk på alle konferanser – NÅ!

Joda, dette har jeg skrevet om før, men det er fortsatt langt igjen til målet. Derfor: Nytt forsøk med nye pausestrekk-programmer følger her – del det og hjelp til med å komme dit vi skal!

Jeg deltar i blant på møter og konferanser – ofte langdryge saker, og ikke så sjelden med et eller annet helsefremmende formål. Og da sitter vi, og sitter, og sitter og blir trøttere og trøttere og stivere og stølere… i blant mens vi snakker om hvor sunt det er å røre på seg 😉

Les videre